Pagina's

1 juli 2015

Nina meets Nani Iro



english below
Met een hittegolf voor de deur knipte ik nog snel een broekrokje. Het eerste exemplaar is zo'n hit, dat verdiende een vervolg. En omdat er voor een maatje 3 jaar maar een heel klein stukje stof nodig is, wilde ik eens met iets speciaals experimenteren.



Het stofje is een double gauze van nani iro, heel zacht en bijna rekbaar. Misschien is dat ook wel de reden dat de taille nu ruimer zit dan bij het eerste exemplaar, waardoor we het knoopsgat-elastiek wat moesten aanspannen. Het was de eerste keer dat ik met deze stof naaide, maar zeker niet de laatste! Zó zacht en luchtig, daar wil ik zelf ook wel iets van dragen. De tailleband sloot ik met de hand, zodat er aan de buitenkant geen naden zichtbaar zijn.


De rechte steekzak in het patroon verving ik een halfronde, langs de zakopening naaide ik zigzagband bij wijze van paspel. De parelmoeren knoopjes diepte ik op uit mijn voorraad antieke knoopjes.



Patroon: Nina van Compagnie M.
Stof: Nani Iro birds eye, effen oker van cotton & steel,
beiden van Firmatique



Summer has finally arrived around here, and I quickly sewed another pair of culottes. The first pair is a true favorite, so I knew she would like another one.
I used a Nani Iro double gauze this time, such soft and almost stretchy fabric! Double gauze is now high on my wishlist for selfish sewing. 

The Nina pattern has straight side pockets, which I replaced by round ones. Instead of piping I sewed ric rac trim between the pockets. The vintage buttons came from my stash. This fabric deserves special treatment, so I closed the waisband by hand. I think it looks nice not to have any topstitching on the waistband.

Pattern: Nina by Compagnie M.
Fabric: Nani Iro birds eye and solid ochre by cotton & steel, both from Firmatique



5 opmerkingen:

  1. Heel mooie versie! Ondanks dat het zo luchtig is, valt het wel heel mooi. Denk dat je het ideale zomerstofje voor de Nina gevonden hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is inderdaad perfecte Nina-zomerstof. Alleen weet ik nog niet of ze ermee van de glijbaan mag van mij...

      Verwijderen
  2. Ziet er super uit om nu te dragen, met die hitte. Heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt heerlijk luchtig, al was het zonder zakken nóg luchtiger geweest (en sneller gemaakt ;)

      Verwijderen

Thanks for your comment!